Rejsenyt 6, 2026: Børnehave, hverdag og nye behov

Bouar den 2. juni 2026

Kære alle.

Dagene løber afsted, der sker meget når vi er her.
Vi har haft gode snakke med medarbejderne, de har fortalt om de problemer de ser, flere ting har de selv taget hånd om, men de tunge problemer vil de gerne have os med til. Især er de alle træt af vores vagter. Selvom vi har ansat 1 vagt mere, synes det som om der ikke sker forbedringer. De har selv foreslået at tage en dyb snak og stille dem spørgsmålet om de er ok med at arbejde her efter de regler de har skrevet under på. Og så, hvis de synes det er træls og der forlanges for meget, er de fri til at stoppe. Det er muligt at entrere med et vagtselskab, men det vil vi helst ikke. Vagterne skal bl.a. vande haven og slå græs. Det bliver ikke gjort. Nu må vi se.

Børnehaven er stadig et dejligt sted. Der er næsten 30 børn hver dag. De er glade og larmende som alle andre børn. Det er til at få øje på, at vi har haft mange børn igennem. Der er næsten ingen af de små scootere tilbage. Bien prøver at reparere dem så godt han kan. Især puzzle spil og billedlotteri er medtaget. Legoklodser bliver jo ikke ødelagt men de er meget ridsede, så de er svære at holde rene.

De tre medarbejder gør det godt men de mangler pædagogiske evner og det er ikke noget man er født med her.
Sylvain prøver at tage de store børn ind for sig selv. Her prøver han at lære børnene bogstaver, farver og tal . I dag fik de en halv time i at kende farver, men ikke ret mange af dem kunne sige fem farver korrekt.

Sylvain forklarer om farver og nuancer

Jeg prøver at forklare lidt om hvordan jeg ville gribe undervisning an, han er god til at lytte, og jeg er sikker på at et par ugers god hjælp til børnehaven ville gøre mirakler. Måske findes der en pædagog som læser dette og ville komme og give et par ugers undervisning? Det er et stort ønske.

Også vores haveredskaber trænger til udskiftning. En spade bliver nemt slidt her i vores stenede jord.
Selvom Bent kørte med traktoren og fik ryddet et stort stykke mark inden vi rejste hjem i marts, er der ikke blevet ryddet mere og sået. Også vores grøntsager er ynkelig små.

Der er ikke meget spade tilbage

Et lille stykke hvor mais står tættere end man normalt planter her. Det er en prøve

Daniel forsøger, men han har ikke det store held med sig. Vi håber at med de nye harvetænder vi havde med i kufferten kan give lidt til jordforbedring, men det bliver først rigtig godt hvis vi kan få en plov, de vender jorden. Ja, igen med i containeren.

 

Nye harvetænder

Der er mange ting som kan sendes med en container, og der opstår hurtigt mange behov.
Vores medarbejdere ser, at hver dag bliver vores mad serveret på porcelæn. Det er muligt at købe i Bangui, men det er ret dyrt. Især Stella og Evodie vil gerne have pæne tallerkener og kopper. Så hvis nogen har noget stående der ikke længere bliver brugt, ja så ville de glade her.

Det er også med til at spise noget andet en den traditionelle maniok, det er ok, bare ikke som det eneste. Vi var lidt betænkelige om nu børnene vil spise den grød der bliver lavet af hele majskernen. Det er jo meget sundere men også ret meget struktur. Jeg kender fra mine egne børn, at de ikke er så meget for forandring. Her er børnene meget glade og spiser gerne den gode fyldige grød.

I dag ser det ud til regn. Overskyet og solen bliver væk. Det er hårdt for vores batterier, de når ikke at blive fuldt opladet .Yderligere er de nye batterier vi købte her i foråret, heller ikke de bedste. Det er lidt træls at sidde i mørket om aftenen. Ikke lys nok til at kunne arbejde eller bare læse en bog. Vi har heldigvis nogle gode solceller lamper, de hjælper meget.

Jeg må hellere stoppe her. Og lade computer og telefon mens der stadig er lidt sol. Jeg kan høre torden i det fjerne.

Mange kærlige hilsner fra Vores medarbejdere og
Bent og Vera

Til sidst vil vi gerne rette opmærksomheden mod vores kommende containerforsendelse til Bouar. I den lille video herunder fortæller vi lidt om de ting, der kan gøre stor glæde og nytte.

Har du noget, du gerne vil donere, er du meget velkommen til at kontakte os her på hjemmesiden, på Facebook eller via mail på “hfa@hjerteforafrika.dk”.

 

Rejsenyt 5, 2026: Rejse med udfordringer!

Bangui den 28. maj 2026

Kære alle.

Vi landede i Bangui lufthavn i tirsdags. Hertil var rejsen gået godt. I lufthavnen måtte vi aflevere vores pas, det er som det plejer. Fik at vide at pga fridag onsdag, kunne vi hente pas med visum torsdag.

Fine stole til trætte passager i Addis Ababa


I dag, har vi så været på immigrations kontoret, og her fik vi besked om at vi kan hente pas med visum i morgen. Vi argumenterede men de holdt fast. Vel, vi prøver at være artige, men vi har virkelig ikke lyst til at være her i Bangui længere end højst nødvendigt. Så lige nu sidder vi og venter, venter på at en barmhjertig sjæl vil forbarme sig og finde vores pas.

Søstrenes fine have

I nat regnede det meget kraftig i flere timer. Her til morgen talte vi med David, vores gode ven. Han fortalte at der hvor han arbejder, kom regnvandet til at trykke så hårdt på muren som omringer deres kontor faciliteter, at de gav efter og skyllede alt med sig. Deres strømforsyning, biler og udbygninger er totalt ødelagt. Det fortæller noget om hvor stor kraft der er i vand når det kommer under pres.

 

Regnen skyllede hele muren rund om huset væk

Solceller og ledninger er ødelagt og hele firmaet er uden strøm

Vi håber at køre til Bouar I morgen, de spørger til os. De ringer flere gange om dagen for at høre hvordan det går. Her er meget varmt og fugtigt, det regner næsten hver dag. Floden her har allerede høj vandstand. Det er godt for dem der fisker. Overalt kan man købe frisk fisk. Det er dog ikke så godt for dem, hvis huse ikke er helt tætte. Nå, vi blev lige kaldt ind. Her fik vi vores pas med visum udleveret.
Om vi blev henrykte, ja det må i tro.

Pakket og klar til at køre til Bouar I morgen fredag


Vi skyndte os at købe de sidste ting som vi skulle bruge i Bouar og nu har vi pakket det hele og er klar til at køre i morgen tidlig. Vi har talt med Bien Venu og Samuel. De blev også glad for de gode nyheder. Når vi kommer frem til Bouar er vi nok trætte, men i løbet af weekenden skal jeg nok sende mere og flere billeder.

Varme hilsner herfra Bangui, Bent og Vera.

Rejsenyt 4, 2026: Travlhed på den gode måde – som altid

Bangui den 25. marts 2026

Kære alle 

Lige her, med kufferterne pakket og lufthavnen i sigte, skal i have sidste nyt herfra.
Vi har haft travlt, det synes jeg altid vi har, men det har været en god slags travlhed.

Fordi der ikke rigtig er kommet regn endnu, så har Daniel ikke startet med at så. Han havde gjort klar, men han har ikke kræfter til at klargøre store marker. Derfor fik Bent gang i vores lille traktor og sammen fik de harvet et meget større stykke. Der er dog stadig meget, der skal gøres med hånd, og vi kan se, at Daniel ikke kan overkomme mere.  Derfor har vi fået en ekstra vagt og frigjort Roselyn som var vagt. Han er altid glad og villig. Daniel er glad for at få ekstra hjælp i marker og have.

Daniel og Bent i marken

En af dagene, Bent og Daniel var kørt længst væk med traktoren, gik den i stå og de kunne ikke starte den igen.
Vi har fundet en ung mekaniker, som har lavet vores bil så den ikke lækker olie. Bent bad mig ringe til ham, om han kunne komme og hjælpe. Han kom med det samme, skruede og luftede lidt ud. Den ville stadig ikke, så fik den en lille slat benzin, og så kørte den som en symaskine. Den mekaniker kommer til at blive en stor hjælp i fremtiden.

Vores søde, dygtige og meget hjælpsomme mekaniker

En anden af vagterne ville gerne stoppe med at arbejde hos os. Han bor langt væk og havde fået noget andet arbejde tættere på. Vi snakkede om at finde 2 nye vagter, som kunne passe ind. Efter flere havde søgt, men ikke kunne finde ud af at komme til tiden, var vi ret presset. Men Daniel fortalte om en nabo, som havde sagt han gerne ville arbejde hvor Daniel arbejdede. Uheldigvis var denne mand rejst nordpå, da hans far var syg og døde. Daniel kontaktede ham og han sagde ja til jobbet. Han kom i fredags og mødte os og vi følte os godt tilpas med at ansætte ham, på prøve.

Bent har haft travlt på Musikskolen, hvor arbejdet kræver hans indsats og vejledning til Pierre. Heldigvis kan Pierre ringe til os, når han har udfordringer, og tingene ikke altid vender til hans fordel.

Arbejdet på musikskolen fortsætter

Det har også været dejligt at lave marmelade og især mango chutney.  De kan alle godt lide dette stærke og samtidig søde tilbehør til især indiske retter. Det er bare ret tidskrævende at skrælle og findele mangoer, så alle der havde lidt tid kom ind i køkkenet og gik i gang. De var også alle med på at smage. Mere salt, mere chili, lidt mere eddike og sådan kunne de prøve den ene skefuld efter den anden.

Bien smager på mango chutney

I dag er det Sylvains 50 års fødselsdag. Han er noget utilfreds med, at vi ikke er der til at fejre ham, men vi har lagt en konvolut med lidt penge og Samuel vil lave en ekstra god middag til alle.

Vi kørte fra Bouar i mandags, i vores egen bil. Den kørte upåklageligt, ingen problemer, men vejen er så urimelig dårlig. Turen tog mere end 9 timer.
Nu er vi så på vej hjem. Dette kommer måske før vi lander i Danmark.

Vi håber, at rigtig mange vil komme til generalforsamling den 19. april i Margrethe kirken.
Vi vil gerne personligt sige TAK for alt i hjælper os med, for bøn og tanker der går til os. Og TAK for hver lille hilsen i skriver enten her på rejsebrev eller på vores mail. Det betyder meget at vide i er med os.

De kærligste hilsner fra os her i Banguis varme.

Har du lyst til at skrive et svar, er du meget velkommen til at bruge nedenstående kommentarfelt eller sende os en mail på: vbskindhoj@gmail.com

Rejsenyt 3, 2026: Ananas i haven og travlhed på markerne

Bouar d. 18 marts 2026

Kære alle.

Vi stod op til den smukkeste morgen, skyer der lå lavere end bjergkæden der omgiver os. Solen var allerede højt på himlen.

Lave skyr med bjergene omkring os

Jo, vist er her varmt, og i disse dage, stor luftfugtighed. Det har regnet omkring os, men vi har kun fået nogle få dråber. Men, den er på vej, den livsgivende og gode grøderegn. Daniel er klar til at så markerne til med majs, jordnødder, bønner og meget mere. Bent har fået gang i vores lille traktor og sammen med Daniel, har de forberedt jorden.

Daniel kører med traktoren

For første gang mens vi har haft stedet her, er der ananas i haven. Det er helt klart Daniels fortjeneste, han har passet dem, sørget for masser af vand og god jord. Det var et stort øjeblik da vi kunne smage den første.

Den første Ananas på centret

I børnehaven bliver der leget. Dukkerne får ordnet hår, plastik gryder og tilbehør bliver også brugt. Jeg havde en lille plastik model af et påskeæg til hama perler. Børnene elsker dem. De har hver lavet et påskeæg, de er blevet hængt op i det store legerum og pynter så fint. Den sidste dag inden påske ferien får de dem med hjem.

Påskeæggene er blevet hængt op

Stella har læst om påske og de har talt om hvorfor vi fejrer påske. I disse dage fejrer muslimer afslutning på ramadan. Her i landet er fredag erklæret fridag.

Bent har haft travlt på Musikskolen. Næsten hver eneste dag har han været der, ofte sammen med Bien Venu og Mathias. Benedykt havde bestilt et trappeværn til skole bygningen. Den er jo i flere etager og nu var de så klar til at fjerne de planker, der har fungeret som sikkerhed, så at ingen skulle falde ned. Det er blevet så fint. Bent har hjulpet Bien Venu med at måle op og tilrette, mens Bien Venu har designet og svejset.

Trappeværn til musikskolen

Der er stadig meget arbejde for Bent mht byggeriet af koncertsalen. Det går godt fremad, men uden hans hjælp gik det ikke. Bent har heldigvis også god hjælp af Jens Andersen, hans tidligere kollega, som han kan kontakte i Danmark. Benedykt ser ikke helt hvor meget og hvor kompliceret byggeriet er, men følger byggeriet fra sidelinjen. Pierre, en af vores dygtige medarbejdere som arbejdede med os i den lutherske kirke, er formand på dette kæmpe byggeri. Ham og Bent forstår hinanden og arbejder godt sammen.

I forbindelse med byggeriet af Musikskolen bliver der en del arbejde til vores værksted. Langt mere end 100 planker er der blevet høvlet for at lave støbeforme, og der er brug for stadig flere.

 

 

Høvlspåner i massevis fra de mange planker til musikskolen

De færdige planker bliver hentet med det samme

Bent viser hvordan man måler op til trapper

Her i tørtid, som jo nu er på 5. måned, bugner træerne med mangoer. Vi har mange træer her og vi har travlt med at lave marmelade og mango chutney. Noget alle elsker og glædes ved, når sæsonen er forbi. Vi spiser frugtsalat med frisk mango og bager kager. Kun fantasien sætter grænser for hvad vi kan bruge de mange frugter til.

Mango chutney

Vi har haft besøg af nogle af vores sponsor børn. Især var vi glade for at se Direlle. Hun har været syg, klarer sig dårligt i skolen og var nok blevet sendt ud i en landsby for at dø, hvis vi ikke havde haft den tætte kontakt til familien. Hun er Sylvains niece. Det var godt at se hende, vi havde vitaminer med til hende og har aftalt hun kommer hertil 3-4 gange om ugen.

Om en uge skal vi rejse hjem. Der er meget vi gerne vil prøve at nå. Vi er taknemmelige for, at vi har kræfter og helbred.

De kærligste hilsner herfra!

Har du lyst til at skrive et svar, er du meget velkommen til at bruge nedenstående kommentarfelt eller sende os en mail på: vbskindhoj@gmail.com

Nyhedsbrev: Invitation til generalforsamling

 

Søndag 19, april 2026 kl. 10.00

Margrethekirken, Revlingbakken 18, 9000 Aalborg

 

 

 

Bestyrelsen inviterer til en festlig forårsdag

i Margrethekirken i Aalborg

 

Vi glæder os til at dele oplevelser og nyheder fra vores center i Bouar. Vi kan alle glæde os over at Vera og Bent endnu en gang har været i Bouar på et ca. 4 ugers ophold i februar og marts, dette år.
Helt friske og opdaterede nyheder fra Bouar, vil Vera og Bent fortælle om på generalforsamlingen.

Bestyrelsen håber meget, at der er medlemmer eller bekendte, der kunne tænke sig at være en del af fremtidens bestyrelse. Vi ønsker, at du seriøst vil overveje, om det er dig, der kan være fremtidigt medlem af bestyrelsen for Hjerte for Afrika. Måske kender du nogen der kunne tænke sig at deltage i bestyrelsesarbejdet? Vi har pt. 2 bestyrelsesmedlemmer på valg og som ikke ønsker genvalg.

Vi vil gerne høre om der er emner til ovennævnte, eller andre forslag, forud for generalforsamlingen.

 

Læs mere om tilværelsen i Bouar i rejsebrevene

Skriv allerede nu ovenstående dato for generalforsamlingen i kalenderen.

Tilmeld dig allerede i dag.

Husk kontingent.

 

 

Hermed indkaldes til generalforsamling 2026

Søndag 19. april, med  højmesse

i Margrethekirken kl. 10.00

 

 

 

Efter gudstjenesten, ca. 11.30, er der frokost for generalforsamlingens deltagere. Kirken er, efter frokosten, værter ved en kop kaffe og en småkage.

Derefter generalforsamling, ca. kl. 13, med dagsorden ifølge vedtægterne.Undervejs er der kaffe, kagebord og lotteri.

Frokosten og kaffebord koster 150 kr. per person. Drikkevarer, på nær vand, betales særskilt. Evt. overskud går til foreningens arbejde.

Vi stiler efter at være færdige kl.17.

Tilmelding til generalforsamling og spisning senest fredag 10. april på tlf. 26367126.

Helst sms.

Medmindre andet angives, regner vi med, at I deltager i frokosten inden generalforsamlingen.

Kom og vær med til en spændende dag i godt selskab! Hør om den aktuelle situation i Den Centralafrikanske Republik og på centeret i Bouar. 

 

Fælleskørsel

Vi håber, vi bliver rigtig mange, og vi vil, så vidt muligt, være behjælpelige med fælleskørsel.

Til jer, der gerne vil have kørelejlighed:
Skriv venligst ved tilmeldingen: Kørelejlighed ønskes. Husk også at oplyse jeres adresse!

Til jer, der har plads i bilen og godt vil have en eller flere med:
Skriv venligst i tilmeldingen: Har plads til     antal passagerer. Husk at oplyse jeres adresse!

De, der har givet melding om fælleskørsel, kontaktes senest 3 dage inden dagen.

Venlig hilsen

Bestyrelsen for Hjerte for Afrika

 

Dagsorden for generalforsamlingen

  1. Valg af dirigent
  2. Valg af referent
  3. Bestyrelsens beretninger
  4. Beretninger fra Den Centralafrikanske Republik
  5. Godkendelse af regnskab 2025 og fremlæggelse af budget 2026 og 2027
  6. Fastsættelse af kontingent
  7. Indkomne forslag
  8. Valg til bestyrelse
    Bodil Schou er på valg – ønsker ikke genvalg
    Jytta Nebel er på valg – ønsker ikke genvalg
    Magnus Muurholm, suppleant – på valg
  9. Valg af revisor
  10. Fastsættelse af dato for næste års generalforsamling
  11. Eventuelt

Forslag til dagsorden skal være foreningen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Den endelige dagsorden med evt. indkomne forslag vil blive udsendt og desuden være tilgængelig på hjemmesiden umiddelbart efter at fristen for indlevering af forslag er udløbet.

Forslag sendes til hfa@hjerteforafrika.dk

Forslag til bestyrelsesmedlemmer og suppleanter sendes ligeledes til hfa@hjerteforafrika.dk

Bemærk, at de, der bringes i forslag, skriftligt skal have givet deres samtykke til at stille op.

—————

Bemærk: Alle, der har betalt kontingent, har stemmeret på generalforsamlingen.

 

Som bekendt er kontingentet for 2026: 100 kr.

Indbetaling kan ske på konto nr.: 9070 2071737112    

Eller på Mobilepay: Tlf: 320 668

Husk at skrive navn og medlemsnummer, (det er en stor hjælp ved bogføringen) og mærk betalingen ”kontingent”.

Indbetaler I mere end de 100 kr. (hvad I er meget velkomne til), kan indbetalingen mærkes ”kontingent og gave”. Hjertelig tak for enhver gave.

Mød op til festdag med indhold

På vegne af bestyrelsen, Casper Pedersen, formand

Rejsenyt 2, 2026: Ny kværn til centret

Bouar d 8. Marts 2026

Kære alle,   

Vi tog af sted fra Danmark i lørdags, i kulde og stadig med lidt sne. Her i CAR er vi til gengæld ankommet til helt andre temperaturer. Om dagen ligger varmen omkring 35–40 grader. Det er stadig meget tørt, det har kun regnet én gang, og det er langt fra nok til at holde støvet nede.

 

Vi måtte blive i Bangui en dag længere end planlagt pga. visum. Tidligere har vi kunnet købe et visum til 30 dage i lufthavnen. Det er nu lavet om.
Vi måtte møde op hos immigrationen i mandags, hvor vi skulle udfylde en masse formularer og aflevere billeder og en kopi af vores aftale med regeringen. Denne aftale giver os ret til gratis visum. Det gjorde vi meget opmærksom på.

Vi fik at vide, at vi kunne hente vores pas den næste dag et andet sted, som vi ikke kendte til.

Efter at have spurgt ind til det og ikke rigtig fået svar, gik vi tilbage til vores taxachauffør, som vi altid bruger, når vi er i Bangui. Han mente at vide, hvor vi skulle hente passene. Da vi kom dertil, fik vi noget andet at vide. De mente, at vores pas kunne hentes ikke så langt fra immigrationen.

Ok, tilbage igen. Der fandt vi et nyoprettet kontor. Meget fint, med specielle kameraer og scannere og en masse ansatte. En sød dame spurgte efter vores navne og sagde, at vi skulle komme tilbage om eftermiddagen inden kl. 16. Og ved I hvad? Vi kom i god tid, kl. 14.30, og kl. 15.56 fik vi vores pas tilbage med et meget fint visum trykt i passet – og helt gratis! Jublen ville ingen ende tage.

Det nye visum

Så var vi klar til at køre mod Bouar den næste dag.
Vejen hertil er jo som den er. Ikke ret meget dårligere og heller ikke bedre. Men Benedykt har en stor tung fod, så vi var hos vores kære medarbejdere allerede kl 14.30. Efter mange knus og kram, fik vi bagagen ind.

Vi skulle nok skynde os lidt, mente Bien og Sylvain. Når solen går ned, slår relæet fra. De nye batterier vi satte op sidste gang, er ikke gode. De kan ikke holde spændingen når solen går ned. Det er så ærgerligt, men det var jo det bedste vi kunne få.

Så nu sidder vi med pandelampe og læser lidt. Det bliver til en kort aften, for man bliver lidt søvnig i dette halvmørke.

Vi har længe talt om, at sende en container, men det er ret dyrt, og der er meget administration omkring at få tilladelse til import. Men nu kan vi se, at det give god mening at prøve at finde penge og kræfter.

I går måtte Bent op på musikskolen, han var ventet med længsel. De er i fuld gang med koncertsalen, og det er kun for de indviede at klare den opgave. Det bliver rigtig godt, men der er mange ting der skal passe og måles, for at sikre at konstruktionen er korrekt.

Arbejdet på musikskolen fortsætter

Her på centeret fik jeg  hjælp af Bien og Mathias, og til sidst kom de alle for at kigge og hjælpe, med at sætte den nye kornmølle op, som vi havde med i kufferterne. Inden vi kom, havde de forberedt en plads, støbt et bord til at gøre den fast på.

Det var så dejligt at opleve, hvordan alle tog del i opgaven, og at se deres glæde og overraskelse, da majskernerne blev hældt i, og det fineste mel kom ud – helt uden benzinmotor!

Vi fik prøvet den godt af, først med majs, så hvede og til sidst kaffe. Det var dagens store oplevelse. Det bliver meget nemmere for Samuel at kværne majs til børnenes grød, og samtidig bevarer vi alle næringsstofferne.
Alle siger mange TAK for julegaven!

Der var også lidt plads til et par dukker.

Hannah har givet dem fint tøj på, ordnet hår og givet dem navne.

En af vores vagter kom med et brev i går, inden han gik hjem.  Det var en opsigelse.  Det var ikke hans mening at komme mere. Vi blev noget overraskende, spurgte om han var utilfreds, men det var han ikke. I dag har han afleveret hvad han havde, der tilhører centeret, fået sin rest løn, og gået hjem. Det sætter os lidt i bekneb for vagter. Vi skal helst have 5, for at det kan gå op med en rimelig vagtplan. Vi synes stadig de har lange vagter.

Vi ber for, at der kan findes en, der vil træde ind i dette fællesskab og arbejde sammen med resten af teamet.  Vi synes vi har et godt sammenhold blandt vores medarbejdere, det vil vi gerne bevare.

Herfra sender vi mange kærlige hilsner. Tak for bøn og de tanker i sender vores vej.

De kærligste hilsner Bent og Vera

Har du lyst til at skrive et svar, er du meget velkommen til at bruge nedenstående kommentarfelt eller sende os en mail på: vbskindhoj@gmail.com

Nyhedsbrev: Information om generalforsamling

 

Bestyrelsen glæder sig til at se rigtig mange til generalforsamling, i Magrethekirken, Aalborg, søndag den 19. april 2026.

Kære medlemmer,

Herfra bestyrelsen ønsker vi alle et godt nytår!

Siden sidst, har bestyrelsen bl.a. været optaget af medlemstal, regnskaber, fremtiden for vores center i Bouar m.m.

Som bekendt, har vi fradagsberettigelse også her i 2026, da vi igen kan opfylde betingelserne.  Mere end 300 medlemmer, 100 der har givet over 200 Kr. og en omsætning over 150.000. Tak for det!

I år er beløbet 20.000 Kr. der kan søges fradrag for. Lad os endelig huske at udnytte det.

Vera og Bent har god kontakt til vores medarbejdere i Bouar. Der kommer mange mails, beskeder, og billeder, nogle bliver delt på Facebook. Det går godt på centeret, børnehaven har 30 børn indskrevet, og værkstedet har flere opgaver for Musikskolen, fremstiller møbler og andet på bestilling. De fortæller dog om, at de nye batterier, der blev indkøbt og installeret, fra nabolandet Cameroun i efteråret 2025, desværre ikke ser ud til at være af god kvalitet. De fungerer ikke optimalt. Det er nødvendigt med elektricitet til mange ting, for at centeret kan klare opgaverne.  Derfor er det også bestyrelsen meget magtpåliggende, at skaffe midler til at sende en container med kvalitets batterier her fra Danmark. I samme forsendelse vil der også kunne være hegn til genetablering af det hegn som er blevet stjålet omkring vores grund i Bouar. Børnehaven trænger til nye scootere, undervisningsmaterialer og redskaber til mark og have.

Der skal lyde en stor TAK til jer medlemmer for julegave til indkøb af en håndkværn. Den er blevet indkøbt, og da den kunne skilles ad, blev den fordelt i et par kufferter. Den vil komme med Vera og Bent på deres næste rejse til Bouar. Den tur ligger lige om hjørnet.

Kværnen vil blive en kærkommen hjælp, og kan spare både tid og penge for centeret. I dag bliver majs malet i byen. Der bruges meget tid og kræfter, med at få det til stedet hvor der er en lokal elektrisk kværn. Der kværnes ikke så fint, og majs skal udblødes først. Derfor er der meget spild. Medarbejderne er pt. i gang med at klargøre en plads, hvor kværnen kan skrues fast, og blive en integreret del af centeret.

Generalforsamling nærmer sig. I den forbindelse vil bestyrelsen opfordre jer medlemmer til at overveje jeres kandidatur til bestyrelsen. Det er et spændende arbejde, at være med til at gøre en forskel for børn og voksne i Den Centralafrikanske Republik. Især i Bouar hvor vi har vores center. At møde vores medarbejdere og befolkning i Bouar, som gladeligt viser deres taknemlighed for hvad Hjerte for Afrika er med til at give befolkningen. At opleve børnehaven er oplevelse i sig selv.

Send eller skriv en kort besked på hfa@hjerteforafrika.dk, eller ring til Vera og Bent på tlf. nr. 30 32 32 18 for mere information.

Der er især behov for kasserer og IT-opgaver, men interessen for at hjælpe er den største faktor. Vi ser frem til at høre fra jer.

Der er også stort behov for at styrke den pædagogiske viden i børnehaven. Gerne med pædagogisk uddannelse eller erfaring og indsigt i børn. Er det dig eller kender du en der vil give 4 uger, til at dele af sin viden og kærlighed til børn og få lige så meget tilbage, fra både børn og voksne på centeret?

En gartner/landmand eller en med ”grønne” fingre, er også på ønskesedlen, ligesom professionel hjælp til værkstedet.

Det er også muligt at få et foredrag om vores arbejde i Bouar. Brug evt. vores kontaktformular, som kan findes her eller ring til Vera og Bent på tlf. nr.  30 32 32 18

Tak til jer alle, for med jeres støtte kan vi fortsætte med at gøre en forskel for mange i og omkring Bouar. Vores medarbejdere der, er meget bevidste om, at hjælpen fra jer er nødvendigt for deres arbejde.

På vegne af bestyrelsen

Casper Pedersen

Rejsenyt 1, 2026: Nytårshilsen fra Bouar

Kirketerp 09.01.2026

Kære alle,

”Godt nytår til jer alle” skulle jeg hilse og sige!

Vi fik en god snak med alle medarbejdere d. 30. dec. De var alle glade, der var nogenlunde ro igen efter valget til landets præsident, som blev afholdt d. 28. dec. De havde ikke hørt resultatet, officielt vil det først komme d. 5. jan. Der er ikke de store overraskelser mht. hvem der har vundet. Nok har der været opposition, men der er ikke stor sandsynlighed for at den siddende præsident ikke vinder, så længe han får hjælp til at blive siddende.

De havde alle holdt nogle dage fri, men nu var de ved at gøre klar i børnehaven til opstart d. 5. jan. Bien og Mathias havde fået en stor bestilling på at høvle en masse planker til Musikskolen. Hele værkstedet var fyldt op.

Vi håber også at alle børnene igen kan komme i børnehave. Dem som bor længst væk, har forældrene holdt hjemme. Pga. valget har der været mere politi og militær i byen, for at holde ro og orden. Alle ved jo af bitter erfaring, at der hurtigt kan komme uroligheder i forbindelse med valg.

Ude i haven er der kommet de fineste ananas frem. Hver gang vi har købt ananas, har Daniel sat toppen i jorden, og nu er de snart klar til at blive spist.

Det er begyndt at blæse, denne vind fra nord med sandstøv, som de kalder Maigaro. Den kommer hvert år i denne tid, tør, kold og blæsende. Alle beskytter sig, og det er ikke nemt at holde jorden fugtig, så der kan gro meget spiseligt. Vi kan dog se på billederne, at der gror noget i vores højbede. Heldigvis har vi rigeligt vand, og Daniel husker alle på at vande flere gange om dagen.

Daniel har været væk hele december. Pastor Daina, vist den sidste af de første præster, der blev uddannet på det lutherske præsteseminarie, døde i slutningen af nov.  Pastor Daina, som vi har kendt i mange år, var Daniels far. Dvs. Daniels egen far, pastor Dainas bror, var død da Daniel var ret lille. Han har altid betragtet Pastor Daina som sin far. Derfor har han også været hos familien i denne svære tid.

Alle har hjulpet med at holde haven i gang, vandet og luget, det er jo mad til dem alle, der gror!

Samuel sørger for, at der bliver lavet god og sund mad hver dag. Det er så vigtigt at spise sundt, det holder mange sygdomme væk.

Ved juleafslutningen for børnehaven fortalte Samuel de fremmødte forældre om den grød og de små snaks, han laver til børnene. Hvor vigtigt det er at børn får god og nærende mad, og at de selv kunne lave noget af det hjemme til hele familien. Det er så vigtigt, at vi formidler gode vaner og sund kost.

På nuværende tidspunkt har vi ikke mulighed for at afholde reelle kurser. Det har endnu ikke været muligt at finde én, der kunne varetage denne opgave. Derfor er personalet i børnehaven klar til at formidle deres viden om bedre og sundere livsstil til forældrene, når de kommer for at se og høre hvor dygtige deres børn er. Det er dejligt at se, hvor stolte forældrene er over alt det nye børnene lærer. Det er også inspirerende for vores ansatte personale. De får meget ros!

Herfra Kirketerp sender vi også vores nytårshilsen til jer. Tak for 2025, tak til jer alle for økonomisk støtte, julegave, foldede hænder og kærlige tanker for os og vores medarbejdere i Bouar.

Vera

Nyhedsbrev: Julehilsen

december, 2025

Kære medlemmer,
Glædelig adventstid til jer alle!

I HFA glæder vi os over et godt år for vores center i Bouar. Medarbejderne er efterhånden blevet gode til at holde sammen og hjælpe hinanden på tværs over deres arbejdsområder. De fleste har arbejdet på centeret siden start og er stolte og glade for det, de er med til at udrette.

Det er nok et lille projekt, men det udvikler sig som ringe i vandet. Børnehaven er især med til at mange kan se værdien af at give små børn opmærksomhed. Det er ret tydeligt, at børnene udvikler sig, og de er med til at bringe nye vaner med sig hjem.
Derfor har vi også et stort juleønske, nemlig en mølle, der kan kværne det majs, der gror på centerets jord. Det ville betyde rigtigt meget, hvis der var en mølle på centeret, både fordi der spares tid med at tage op i byen for at få kværnet majs, og fordi restproduktet minimeres. Der kan spares penge, ressourcer, og grøden bliver sundere.

Mette har kontakt til et firma i Randers, ENGSKO, som bl.a. fremstiller en håndmølle, der kan kværne næsten alt, og især majskerner.

Mette, Vera og Bent har besøgt fabrikken, fået demonstreret og er overbevist om, at det ville være en stor hjælp til centeret. Den koster ca. 7.000 kr. Den vejer næsten 25 kg, men kan skilles ad og Vera og Bent vil tage den med i kufferterne på deres næste tur først i det nye år. Vi håber I vil hjælpe os med at finde pengene.

Kværneren fra ENGSKO

Børnehavebørnene spiser deres majsgrød

Vi har stadig tanker om transport af en container, men der er mange udfordringer, der står i vejen. Først, koster en sådan transport mange penge, ca. 200.000 kr, men der skal også mange tilladelser til fra myndighederne i CAR. Det koster også penge til vores mand Noel i Bangui, som skal bruge meget tid på at få de mange dokumenter, der skal afleveres, i op til flere kopier, afleveret og underskrevet af de ansvarlige myndigheder. Vi har mange ting på lager som kan hjælpe på centeret og befolkningen og vi kunne benytte muligheden til at sende nogle batterier, som er bedre kvalitet end dem, vi kan skaffe i CAR.

Der er fokus på fremtiden for centeret og medarbejderne, hvordan centeret kan blive mere selvkørende og medarbejderne løbende overtager flere opgaver. De har tilegnet sig mange nye ting, lært meget, men der er stadig brug for hjælp. Mon der blandt jer som læser dette, findes nogle som kunne overveje at give 3-4 uger på centeret. Det kunne være hjælp i mark og have med at lave stiklinger og frøformere, én med grønne fingre. Der er også brug for hjælp til snedkerværksted, kreativt værksted. Mekaniske problemer med bil, traktor og generator, m.m. Og sidst men ikke mindst, børnehaven. Der er virkelig brug for nogen med pædagogiske evner og kærlighed til små børn.

Ring eller skriv gerne! Vi vil så gerne høre fra jer og vores medarbejdere i Bouar venter på jer!
Vi kan kontaktes på tlf. 30 32 32 18 eller hfa@hjerteforafrika.dk

Jeg vil også lige huske jer på GENERALFORSAMLING, som i 2026 afholdes i Magrethe Kirken i Aalborg. Det er den 19. april, sæt gerne datoen ind i kalenderen nu. Program og indkaldelse kommer først i det nye år.
I forbindelse med generalforsamling har vi et bestyrelsesmedlem som allerede nu har meldt ud om ikke at lade sig genvælge. Jeg håber meget,  at der kan findes nogle nye kandidater, gerne lidt fra den yngre generation, som har lyst og tid til at være med, på første hånd, i bestyrelsesarbejdet. Det er her fremtiden for centeret planlægges. Der skal træffes beslutninger som får stor indflydelse på den berøringsflade som centeret i Bouar udgør.

Det er glædeligt og med stor taknemmelighed at HFA har modtaget jeres mange gaver, så vi kan komme ud af året, uden at skulle skære ned på vores aktiviteter i Afrika. Tak til hver og en som har bidraget med stort eller mindre beløb. Vi har bl.a. modtaget en arv.

Lad os huske at bruge de muligheder, der er for at hjælpe. Igen i år er HFA blevet godkendt til at modtage fradragsberettigede gaver og ydelser. Beløbet man kan få fradrag for, er 19.000 kr. for 2025 og der er fradrag fra den første krone.

Husk også at give besked hvis I skifter mailadresse.

Med ønsket og en glædelig jul og velsignet nytår til jer alle.

På bestyrelsens vegne
Casper Pedersen

Rejsenyt 9, 2025: Juleforberedelser i Bouar

23. november 2025

Kære alle,

Så er vi på vej hjem. Vi kom til Bangui i går aftes, efter en lang køretur på 9 timer. Vejen er ekstremt dårlig, nogle steder er det kun muligt at liste sig gennem de dybe huller.

Det var næsten bedre, at der ikke var asfalt

Vi blev kørt hertil af fader Benedykt. Vores egen bil har været noget af et problembarn. Den kørte til Bouar uden noget som helst problem. Men dagen efter løb olien ud af motoren. Vi har haft en mekaniker til at se på den, flere gange. Han har hver gang fundet noget, der måske lækkede. Til sidst måtte vi se i øjnene, at det var en stor risiko at køre til Bangui med den. Det er godt at Benedykt altid er klar til at hjælpe. Vi har også hjulpet ham meget med Musikskolen og det igangværende byggeri af koncertsal. Det er et ambitiøst projekt som han ikke selv kan gøre, og derfor er han glad, når Bent er med på byggepladsen dagligt. Vi kan give forklaring og instruktion om hvordan og hvorledes de store søjler skal støbes, hvor de skal udvise ekstra opmærksomhed for at det hele kan passe sammen.

På vores værksted har Bien Venu og Mathias haft travlt med at høvle alle de mange planker, der skal bruges til støbning af søjler. Bien Venu har også været med på Musikskolen og give en hånd med. Det giver ham bedre forståelse for hvordan tingene hænger sammen og vigtighed af at plankerne er lige.


 

Bien Venu på Musikskolen

Som fortalt, blev børnene meget glad for nye dukker, men også her er der fokus på, at det snart er jul. Stella, Evodie og Sylvain har klippet mange kulørte strimler. Børnene elsker at klistre og lave fine guirlander. Og synge! De er så gode til at synge, Stella er den bedste til at finde sange.

Der laves strimler til guirlander

Selv om der stadig er mange dage til jul, slagtede vi en ged. Vi havde lidt mursten som skulle brændes, og det er godt at udnytte varmen. Vi satte vores juleged på toppen, og så blev den mør og rigtig dejlig. Så holdt vi alle julefrokost.

Julefrokost

Vi havde håbet at få ansat en mand mere, men han havde fået et bedre tilbud, end det vi kunne tilbyde. Det er surt, for det er svært at finde de rigtige folk til at gå ind i det fællesskab, som nu fungerer rigtig godt blandt vores ansatte. Det var ærgerligt, vi havde håbet at kunne gøre vores projekt om sundhed lidt mere synligt. Men vi snakkede med Sylvain, Stella og Evodie, om at de måske kunne bruge lidt af den tid, de har med børnenes forældre. De kommer 3 gange om året. Så kan de høre om latrin og skorsten, om hvordan man ved at forandre få ting kan leve sundere. Samuel vores kok, vil også komme og fortælle om den grød han laver til børnene hver morgen. Om hvordan med små ændringer og brug af lokale råvarer man kan berige kosten. Fortælle vigtigheden af at børnene får vitaminer og protein for at de kan lære og vokse og blive dygtige. På den måde kommer vi alligevel ud med vores vision om sundhed og forebyggelse.


 

Vi skal hilse fra dem alle. For de fine dukker, og for alt, der er muligt ved jeres hjælp. De sender os afsted med stor taknemmelig og mange hilsner til alle vores medlemmer. Vi ved endnu ikke, hvornår det kan blive muligt at rejse igen, men hvis der kunne findes én, der elsker børn, har pædagogiske evner, som ville give 3-4 uger i børnehaven, ville vi, men især også vores personale i børnehaven, blive så glade.

Vi ønsker alle en glædelig jul og velsignet nytår.
De kærligste hilsner fra medarbejdere i Bouar og Bent Vera

Har du lyst til at skrive et svar, er du meget velkommen til at bruge nedenstående kommentarfelt eller sende os en mail på: vbskindhoj@gmail.com