Rejsenyt 6, 2026: Børnehave, hverdag og nye behov
Bouar den 2. juni 2026
Kære alle.
Dagene løber afsted, der sker meget når vi er her.
Vi har haft gode snakke med medarbejderne, de har fortalt om de problemer de ser, flere ting har de selv taget hånd om, men de tunge problemer vil de gerne have os med til. Især er de alle træt af vores vagter. Selvom vi har ansat 1 vagt mere, synes det som om der ikke sker forbedringer. De har selv foreslået at tage en dyb snak og stille dem spørgsmålet om de er ok med at arbejde her efter de regler de har skrevet under på. Og så, hvis de synes det er træls og der forlanges for meget, er de fri til at stoppe. Det er muligt at entrere med et vagtselskab, men det vil vi helst ikke. Vagterne skal bl.a. vande haven og slå græs. Det bliver ikke gjort. Nu må vi se.
Børnehaven er stadig et dejligt sted. Der er næsten 30 børn hver dag. De er glade og larmende som alle andre børn. Det er til at få øje på, at vi har haft mange børn igennem. Der er næsten ingen af de små scootere tilbage. Bien prøver at reparere dem så godt han kan. Især puzzle spil og billedlotteri er medtaget. Legoklodser bliver jo ikke ødelagt men de er meget ridsede, så de er svære at holde rene.
De tre medarbejder gør det godt men de mangler pædagogiske evner og det er ikke noget man er født med her.
Sylvain prøver at tage de store børn ind for sig selv. Her prøver han at lære børnene bogstaver, farver og tal . I dag fik de en halv time i at kende farver, men ikke ret mange af dem kunne sige fem farver korrekt.

Sylvain forklarer om farver og nuancer
Jeg prøver at forklare lidt om hvordan jeg ville gribe undervisning an, han er god til at lytte, og jeg er sikker på at et par ugers god hjælp til børnehaven ville gøre mirakler. Måske findes der en pædagog som læser dette og ville komme og give et par ugers undervisning? Det er et stort ønske.
Også vores haveredskaber trænger til udskiftning. En spade bliver nemt slidt her i vores stenede jord.
Selvom Bent kørte med traktoren og fik ryddet et stort stykke mark inden vi rejste hjem i marts, er der ikke blevet ryddet mere og sået. Også vores grøntsager er ynkelig små.

Der er ikke meget spade tilbage

Et lille stykke hvor mais står tættere end man normalt planter her. Det er en prøve
Daniel forsøger, men han har ikke det store held med sig. Vi håber at med de nye harvetænder vi havde med i kufferten kan give lidt til jordforbedring, men det bliver først rigtig godt hvis vi kan få en plov, de vender jorden. Ja, igen med i containeren.

Nye harvetænder
Der er mange ting som kan sendes med en container, og der opstår hurtigt mange behov.
Vores medarbejdere ser, at hver dag bliver vores mad serveret på porcelæn. Det er muligt at købe i Bangui, men det er ret dyrt. Især Stella og Evodie vil gerne have pæne tallerkener og kopper. Så hvis nogen har noget stående der ikke længere bliver brugt, ja så ville de glade her.
Det er også med til at spise noget andet en den traditionelle maniok, det er ok, bare ikke som det eneste. Vi var lidt betænkelige om nu børnene vil spise den grød der bliver lavet af hele majskernen. Det er jo meget sundere men også ret meget struktur. Jeg kender fra mine egne børn, at de ikke er så meget for forandring. Her er børnene meget glade og spiser gerne den gode fyldige grød.
I dag ser det ud til regn. Overskyet og solen bliver væk. Det er hårdt for vores batterier, de når ikke at blive fuldt opladet .Yderligere er de nye batterier vi købte her i foråret, heller ikke de bedste. Det er lidt træls at sidde i mørket om aftenen. Ikke lys nok til at kunne arbejde eller bare læse en bog. Vi har heldigvis nogle gode solceller lamper, de hjælper meget.
Jeg må hellere stoppe her. Og lade computer og telefon mens der stadig er lidt sol. Jeg kan høre torden i det fjerne.
Mange kærlige hilsner fra Vores medarbejdere og
Bent og Vera
Til sidst vil vi gerne rette opmærksomheden mod vores kommende containerforsendelse til Bouar. I den lille video herunder fortæller vi lidt om de ting, der kan gøre stor glæde og nytte.
Har du noget, du gerne vil donere, er du meget velkommen til at kontakte os her på hjemmesiden, på Facebook eller via mail på “hfa@hjerteforafrika.dk”.
1 Kommentar
Ole og Gitte Frederiksen · 03/06/2026 kl. 21:25
Vi har noget det er godt nok med guld kant. Med det er helt uden skår, vi har kun flade tallerkener, og kopper og under tallerkner dessert tallerken. Hvis det har interesse.
Hilsen Gitte og Bent Ole